02508nam a2200217Ia 4500001001300000100003400013101000800047200008200055210000900137215004800146300171400194608001701908650002501925700010601950801000702056856006102063857009102124909001402215920004802229991001302277Π.8491-1gre a20140611d9999 m y0grey0103 ga agre1 aΓια την εκτέλεσηb[Γλυπτό]fΑπάρτης Θανάσης d1948 a220 x 65,5 x 20 εκ [Μπρούντζος] aΟ Απάρτης φιλοτέχνησε την ανάγλυφη αυτή στήλη ανταποκρινόμενος σε μια παραγγελία για μνημείο των Προσκόπων της Σμύρνης που βασανίστηκαν κατά τη Μικρασιατική Καταστροφή. Το μνημείο όμως δεν εγκρίθηκε από τους παραγγελιοδότες γιατί απεικόνιζε μια γυμνή ανδρική μορφή. Το 1983 το ανάγλυφο τοποθετήθηκε στην είσοδο του τότε κτηρίου της Ασφαλιστικής Εταιρείας ΑΣΤΗΡ, στην οδό Μέρλιν 6, όπου άλλοτε βρίσκονταν τα κρατητήρια της ΓΚΕΣΤΑΠΟ, με την επιγραφή «ΕΔΩ ΗΤΑΝΕ ΤΟ ΚΟΛΑΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΓΚΕΣΤΑΠΟ 1941-1944». Συναντάται επίσης με τους τίτλους «Ο Δεσμώτης», «Ο μάρτυρας», «Το θύμα» και «Νάναι Λεύτερη η Γη που Πατής».Ο Απάρτης, θέλοντας να κάνει ένα έργο-σύμβολο όλων των νέων που θυσιάστηκαν για ένα ιδανικό, αξιοποιεί το πρότυπο του «Ποδηλάτη» (1907) του Αριστίντ Μαγιόλ, στοιχεία από τις αρχαίες επιτύμβιες στήλες, αλλά και την κλίση του κεφαλιού, που, σε έργα του Μιχαήλ Άγγελου, του Ροντέν και του Μπουρντέλ, δηλώνει την εσωτερική αγωνία και το θάνατο. aΓλυπτό aΜπρούντζος 1aΑπάρτης Θανάσηςf(1899 - 1972)uhttps://www.nationalgallery.gr/artist/apartis-thanasis/ a47 uhttps://www.nationalgallery.gr/artwork/gia-tin-ektelesi/ ahttps://www.nationalgallery.gr/wp-content/uploads/2022/03/64058_2000_2000-500x1060.jpg aΠ.8491/1 aΔωρεά Μαρί-Τερέζ Απάρτη aPAINTING