05578nam0a22003611 45000010008000000050017000080100022000250350013000471000041000601010008001012000082001092100086001912150076002772250020003532600009003733304220003824100020046026060021046226060049046436060045046926060039047376860013047767020050047897120073048398010042049128520080049548560044050349090012050789200019050909200029051099600034051389700044051721-2499520220928144810.0 a978-960-250-678-3 l10026574 a20181219d2016 y0grey010503 ga0 agre1 aΗ ανάγνωσηfεισαγωγή Γιάννης Παπαθεοδώρου aΑθήναcΜορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζηςd2016 a37, 77 σ. με πίνακεςcεικ. ασπρ. & έγχρ.d20 εκ.2 aΑΦΕΛΙΑv3 c2016 aΠορτρέτα αναγνωστών αλλά και η ίδια η πράξη της ανάγνωσης είναι το θέμα των φωτογραφιών που συγκεντρώνονται στο βιβλίο αυτό. Η απεικόνιση του αναγνώστη δεν αποτέλεσε φωτογραφική καινοτομία[....] Φωτογραφίες λοιπόν που ξεκινούν από το δεύτερο ήμισυ του 19ου αιώνα και φτάνουν μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970 αποτυπώνουν γλαφυρά τη διάδοση της ανάγνωσης σε μια εποχή κατά την οποία συγκροτείται μια δυναμική «καινούργια αναγνωστική κουλτούρα, η οποία έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό: το βιβλίο βγαίνει έξω από τα τείχη της βιβλιοθήκης των λογίων». Αναγνώστες και των δύο φύλων, κάθε ηλικίας και κοινωνικής ομάδας, εκ των οποίων πολλοί γνωστοί και επώνυμοι, καταθέτουν ένα είδος προσωπικής μαρτυρίας όταν επιλέγουν, ή απλώς αποδέχονται, να φωτογραφηθούν τη στιγμή που διαβάζουν. Στις φωτογραφίες αυτές, «η επανάληψη της θεματικής είτε αποτυπώνει μια ιδιαίτερη κοινωνική πρακτική είτε επιβεβαιώνει την προσήλωση γύρω από ένα σταθερό πολιτισμικό αντικείμενο (τα βιβλία). Σε κάθε περίπτωση οι φωτογραφίες σχετίζονται με τα ίδια τα βιογραφικά στοιχεία των ατόμων ή των κοινωνικών ομάδων που απεικονίζονται». Οι φωτογραφίες αυτές καταγράφουν τη μετάβαση από την ατομική, σιωπηρή και μοναχική ανάγνωση του 19ου αιώνα, περιορισμένη συνήθως σε έναν κύκλο λογίων ή μορφωμένων ατόμων και των οικογενειών τους, στις νέες αναγνωστικές πρακτικές του 20ού αιώνα, τις οποίες υιοθετεί ολόκληρη η κοινωνία. Αναδεικνύουν επίσης τη διεύρυνση του αναγνωστικού κοινού, την οποία επιφέρει ο μαζικός αλφαβητισμός και η εισαγωγή της υποχρεωτικής εκπαίδευσης: μαθητές και μαθήτριες, στρατιώτες, το ανώνυμο πλήθος της πόλης, όλοι αποκτούν δικαιωματικά μια θέση στην κοινότητα των αναγνωστών. Παράλληλα αποτυπώνεται και η τεχνολογική πρόοδος του φωτογραφικού μέσου, η οποία πολύ σύντομα επιτρέπει τη φωτογράφηση του αναγνώστη όχι μόνο στο γραφείο ή στο σπίτι αλλά και σε οποιονδήποτε εξωτερικό χώρο, παραδείγματος χάρη στον κήπο, στον δρόμο ή στο καφενείο. Στο βιβλίο αυτό ποζάρουν με την ιδιότητα του αναγνώστη μεταξύ άλλων ο Γιάννης Ψυχάρης, η Μαρία Πολυδούρη, ο Νάνος Βαλαωρίτης σε παιδική ηλικία, ο Θράσος Καστανάκης, ο Στρατής Τσίρκας, ο Δημήτρης Γληνός, ο Γεώργιος Δροσίνης, ο Κωστής Παλαμάς, ο Τζουζέππε Ουνγκαρέττι, η Κατίνα Παξινού, ο Γιάννης Μπεράτης, ο Παντελής Πρεβελάκης και ο Γιώργος Σεφέρης. [Περιγραφή του εκδότη]. 1tΑΦΕΛΙΑv30 aΑνάγνωση0 aΑνάγνωση στη φωτογραφία0 aΒιβλίο στη φωτογραφία0 aΦωτογραφίαyΕλλάδα a770.9 GR 1aΠαπαθεοδώρουbΓιάννης4080 aΜορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης4650 0aGRbNATIONAL GALLERYc20181219gAACR2 aINSTbLIBRARYe20181219h770.9 GR ΑΝΑp036000030666q036000030666t1uBK d/webopac/covers/9789602506783_24995.jpg b0026925 aΜΙΕΤz2018 cΑΝΤΑΛΛΑΓΗz2018 a2018-12bΜΟΝΟΓΡΑΦΙΑ aΜΕΝΤΖΑΦΟΥbΕΛΕΝΗz2018-12