05697nam a2200349 45000010008000000050017000080100018000251000041000431010008000842000199000922100038002912150054003292600009003833200097003923304250004896000040047396000021047796000050048006000048048506000044048986060054049426060042049966060029050386060020050676760011050877000038050987120024051368010042051608520112052029090012053149200021053261-8490620221216155532.0 a9789602044254 a20221216d2022####m y0grey0103 ga agre1 aΙστορίες στο μεταίχμιο eμοντερνισμός και πραγματικότητα στη μεταπολεμική ελληνική τέχνηfΈλενα Χαμαλίδη aΑθήνα cΜέλισσαd2022 a317 σ. cεικ. ασπρ. & έγχρ.d29 εκ. c2022 aΠεριέχει ευρετήριο και βιβλιογραφικές σημειώσεις a"Οι "Ιστορίες στο μεταίχμιο" εξετάζουν συγκλίσεις και εναλλακτικές θεωρήσεις του πραγματικού, του υλικού, του Ρεαλισμού και του μοντερνισμού ή των νέο-πρωτοποριών, αρχικά μεταξύ των πόλων ιδεολογικά φορτισμένων αντιπαραθέσεων κατά την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου, μέσα από τα παραδείγματα πέντε Ελλήνων καλλιτεχνών. Πρόκειται για τους Γιάννη Χαΐνη, Takis (Τάκη Βασιλάκη) σε διάλογο και μέσα από το βλέμμα του Nicolas Calas, Βλάση Κανιάρη στο πλαίσιο του πνευματικού και καλλιτεχνικού περιβάλλοντος της (Δυτικής) Γερμανίας της δεκαετίας του 1970, Νίκη Καναγκίνη και Νέλλα Γκόλαντα. Κοινό θεματικό άξονα των κειμένων συνιστά η διερεύνηση της μεταβαλλόμενης σχέσης του μοντερνισμού με την κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, καθώς και του ρόλου της ιστορικής και πολιτισμικής μνήμης. Σε κάποιες περιπτώσεις η σχέση με το πραγματικό βαδίζει παράλληλα με νέους, διευρυμένους, ορισμούς του Ρεαλισμού, ενώ σε άλλες συνδέεται περισσότερο με την ολοένα και μεγαλύτερη έμφαση, από τη δεκαετία του 1960 και μετά, στις πλευρές της καλλιτεχνικής διαδικασίας που αφορούν τα υλικά, την επεξεργασία τους και τις ποιότητες του απτικού, σε συνδυασμό με τον πειραματισμό με νέα μέσα ή τη διαμεσικότητα, και νέες στρατηγικές. Στα πέντε κείμενα επιχειρείται, μέσω της αξιοποίησης των πηγών, αρχειακού υλικού και της ένταξης του έργου και της σκέψης των δημιουργών στο ελληνικό και διεθνές γίγνεσθαι, να έρθουν ξανά στο φως και να αναδειχτούν, τόσο θεωρητικές αντιπαραθέσεις όσο και ο διάλογος της καλλιτεχνικής πρακτικής και του λόγου των καλλιτεχνών με την υποδοχή τους από την κριτική και άλλους θεσμούς, σε ένα βαθμό και η σχέση τους με την αγορά της τέχνης, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στόχος είναι να φωτιστεί ένα πλέγμα από διασταυρούμενα ©βλέμματαΉ που θα μπορούσε να φωτίσει τη συνθετότητα του τοπίου της μεταπολεμικής ελληνικής τέχνης από τα μετεμφυλιακά χρόνια έως πρόσφατα, ενίοτε τον υπομελετημένο πλούτο της, να θίξει θεωρητικά ζητήματα όσον αφορά τα χαρακτηριστικά της, και να θέσει τη σημασία της εμβάθυνσης στις μεμονωμένες περιπτώσεις και της ανάδειξης του πλέγματος των σχέσεων που τις συνδέουν με το πλαίσιο της εποχής, ελληνικό και διεθνές, με το οποίο αλληλεπιδρούν. Θα μπορούσε, έτσι, να συμβάλει σε μελλοντικές συνθετικές θεωρήσεις της μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης που παράχθηκε εντός και εκτός Ελλάδας." [Περιγραφή του εκδότη] aΧαΐνηςbΓιάννηςf1930- aTakisf1925-2019 aΚανιάρηςbΒλάσηςf1928-2011 aΚαναγκίνηbΝίκηf1933-2008 aΓκόλανταbΝέλλαf1941-0 aΤέχνη, Ελληνικήz20ός αιώνας0 aΜοντερνισμός (Τέχνη)0 aArt, Greekz20th century0 aModernism (Art) a709 GR 1aΧαμαλίδηbΈλενα407002aΜέλισσα4650 aGRbNATIONAL GALLERYc20220603gAACR2 aINSTbLIBRARYe20221216fΤσαροπούλου Νατάσαh709 GR ΧΑΜp036000034315q036000034315uBK b0029556 cΑΓΟΡΑz2022