05582nam a2200277 45000010008000000050017000080100018000251000041000431010008000842000274000922100082003662150031004482600009004793000166004883200046006543304031007006000068047316010150047996760009049497020053049587120074050118010042050858520078051279090012052059200087052171-8558420231010105319.0 a9789608925380 a20231010d2023####m y0grey0103 ga agre1 aΧρόνης Μπότσογλου eη αδιάλλακτη ειλικρίνεια της ενσυναίσθησηςdChronis Botsoglou : the uncompromising sincerity of empathy.fεπιμέλεια έκθεσης-κείμενα Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau aΑθήναcΊδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρήd2023 a311 σ.cεικ.d29 εκ. c2023 aΈκθεση: Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Άνδρο, 02.07 - 01.10 2023 aΠεριέχει βιβλιογραφία aΆξιος διάδοχος των δασκάλων του Vincent van Gogh, Alberto Giacometti και Francis Bacon, ο Μπότσογλου τοποθέτησε τον άνθρωπο στο κέντρο του έργου του και έθεσε σκοπό του να αποδώσει τους τρόπους με τους οποίους τον αντιλαμβανόταν με τη μεγαλύτερη δυνατή υποκειμενικότητα. Τα έργα του είναι κατ' εικόνα των γραπτών κειμένων του: γεννήθηκαν μέσα στον ασκητισμό, στην οδύνη και σε μια γνήσια έγνοια για ειλικρίνεια. Αυτή η αδιάλλακτη ειλικρίνεια, την οποία επέβαλλε συχνά και απέναντι στον ίδιο τον εαυτό του, δεν έπαψε ποτέ να συνοδεύεται από ενσυναίσθηση. Το στοιχείο του εύθραυστου, του τρωτού που αναδύεται από τα έργα του δεν έχει να κάνει μόνο με το μοντέλο που ποζάρει κάθε φορά. Αφοπλίζει επίσης τον θεατή, ο οποίος, μπροστά σε μια αλήθεια τόσο ωμή, πιάνει τον εαυτό του να αναγνωρίζει και δικά του στοιχεία στο υλικό που έχει χρησιμοποιήσει ο καλλιτέχνης. Αυτή η αγάπη για τον κόσμο του ζωντανού, έμπλεη από μια τρυφερότητα εντελώς απαλλαγμένη από κάθε είδους συγκατάβαση, επαναλαμβάνεται σε μια σειρά θεματικών που αγαπούσε ο Μπότσογλου. Αυτά τα ζωγραφικά κεφάλαια, όπως ο ίδιος ο καλλιτέχνης τα όρισε στα γραπτά κείμενά του, ιδίως στη συλλογή Το χρώμα της σπουδής, είναι όλα παρόντα στην αναδρομική έκθεση. Η γενναιόδωρη συμμετοχή της οικογένειας του ζωγράφου, ο οποίος έφυγε από τη ζωή τον περασμένο χρόνο, όπως και πολλών συλλεκτών, ιδιωτών και θεσμών, μας επέτρεψε να συγκεντρώσουμε τόσο τα έργα-ορόσημα του καλλιτέχνη όσο και πολλά άλλα, που εκτίθενται για πρώτη φορά. Η έκθεση συνοδεύεται από την έκδοση δίγλωσσου καταλόγου (στα ελληνικά και στα αγγλικά), που έγραψε η επιμελήτρια της έκθεσης Μαρία Κουτσομάλλη-Moreau και εκδίδεται από το Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή, σε επιμέλεια της Μικρής Άρκτου. Ο κατάλογος είναι εμπλουτισμένος με αναλυτικό χρονολόγιο, μαρτυρίες του ίδιου του Μπότσογλου, καθώς και με φωτογραφικά τεκμήρια, αδημοσίευτα τα περισσότερα, τα οποία πρόσφερε η οικογένεια του καλλιτέχνη. Ο τόνος στον κατάλογο, όπως και στην έκθεση, δίνεται με τις «Αδελφικές σκέψεις», έναν φανταστικό διάλογο ανάμεσα στον Μπότσογλου και τους δασκάλους του, ο οποίος αναδεικνύει την αδελφοσύνη μεταξύ των καλλιτεχνών σε ό,τι αφορούσε τους προβληματισμούς και τις προσδοκίες τους, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο έβλεπαν τον κόσμο. aΜπότσογλουbΧρόνηςf1941-2022jΕκθέσεις aΊδρυμα Βασίλη και Ελίζας ΓουλανδρήbΜουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Άνδρος)xΕκθέσεις aΜΕ 1aΚουτσομάλλη-MoreaubMarie4070422002aΊδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή4650 aGRbNATIONAL GALLERYc20220603gAACR2 aINSTbLIBRARYe20231010hΜΕ ΜΠΟ 2023p036000037224q036000037224uBK b0030066 aΊδρυμα Βασίλη και Ελίζας ΓουλανδρήcΔΩΡΕΑz2023