04967cam0a22003851 45000010008000000050017000080100018000251000041000431010008000842000161000922050016002532100033002692150022003022250036003242600009003603200094003693270660004633302865011234100036039886060058040246060057040826060048041396060032041876060031042196060031042506070039042816760012043207000048043327120020043808010042044008520085044428560021045279090012045489200021045601-8597920240315094524.0 a9786185004507 a20240316d2016 m y0grey010305 ga0 agre1 aΑλλόκοτος Ελληνισμόςeδοκίμιο για την οριακή εμπειρία των ιδεώνfΝικήτας Σινιόσογλου a3η έκδ. aΑθήναcΚίχληd2016 a357 σ.d23 εκ.1 aΜελέτες - Δοκίμια c2016 aΠεριέχει βιβλιογραφικές αναφορές και ευρετήριο.1 aΠρόλογος -- [ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ: 1453] Περιπλάνηση / Κυριάκος Αγκωνίτης -- Ουτοπία / Πλήθων -- Εκτοπισμός / Μάρουλλος Ταρχανιώτης -- [ΕΝΔΙΑΜΕΣΩΣ] Βλασφημία / Χριστόδουλςο Παμπλέκης -- [ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ: 1830] Αίρεση / Θεόφιλος Κα?ης -- Αλλόκοτο / Παναγιώτης Σοφιανόπουλος -- Ψευσολογία / Κωνσταντίνος Σιμωνίδης -- [ΕΠΙΜΕΤΡΟ] Θέσεις για την ανοικειότητα των ιδεών -- Πρώτες δημοσιευσεις. aΟ ΑΛΛΟΚΟΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ φωτίζει επτά έκκεντρες μορφες της νεοελληνικής πνευματικής ιστορίας, οι οποίες αφοσιώθηκαν με πάθος στις σχέσεις ελληνισμου και χριστιανισμου, Ανατολής και Δυσης και αποτόλμησαν ασυνήθιστους πειραματισμους με τη νεοελληνική ταυτότητα. οι παραγνωρισμένες αυτές αναζητήσεις της ελληνικότητας γεννήθηκαν λίγο πριν ή λίγο μετά τα δυο κρίσιμα ιστορικά ορόσημα του ελληνισμου, την πτώση του Βυζαντίου (1453) και τη δημιουργία του νεοελληνικου κράτους (1830), απολήγοντας σε επτά εκδοχές οριακής εμπειρίας των ιδεών στον ευρυτερο ελληνικό χώρο: περιπλάνηση (Κυριάκος Αγκωνίτης), ουτοπία (Πλήθων), εκτοπισμός (Μάρουλλος Ταρχανιώτης), βλασφημία (Χρισόδουλος Παμπλέκης), αίρεση (Θεόφιλος Κα?ης), αλλόκοτο (Παναγιώτης Σοφιανόπουλος), ψευδολογία (Κωνσταντίνος Σιμωνίδης). Συνδυάζοντας τη μελέτη των πηγών με την ιστορία των ιδεών και τον φιλοσοφικό στοχασμό, το δοκίμιο του Νικήτα Σινιόσογλου χαρτογραφεί μια λησμονημένη μεθόριο της νεοελληνικής ιστορίας των ιδεών, την οποία η κυρίαρχη διανοητική ιστορία αντιμετωπίζει με δυσπιστία και αμηχανία. Στην παρουσα συγκυρία ακραίας πολιτικής ρευστότητας και ιδεολογικών ανακατατάξεων, τα ανοίκεια άκρα της νεοελληνικλης ιστορίας των ιδεών αποκτουν μιαν αναπάντεχη πολιτική σημασία. "Κάθε συστημα ωφελείται αναγνωρίζοντας την ανάγκη της παρέκκλισης, ενώ συνάμα τρέμει την υπερβολή της. Μοιραία η αλλόκοτη σκέψη δε ζει πολυ. Λίγες ιδέες κατορθώνουν να διαφυγουν από τη βία του κανόνα, κι όταν το πετυχαίνουν είναι για λίγο μόνο. Το αλλόκοτο δεν διαλέγεται παρά σημαίνει. Αλλόκοτο είναι ό,τι αντιστέκεται."  1tΜελέτες - Δοκίμια0 aΦιλοσοφία, Μοντέρνα xΙστορία0 aΦιλοσοφία, ΕλληνικήxΙστορία0 aΠνευματική ζωήxΙστορία0 aPhilosophy, ModernxHistory0 aPhilosophy, GreekxHistory0 aIntellectual lifexHistory aΕλλάδαxΠολιτισμός a190v22 1aΣινιόσογλουbΝικήτας407002aΚίχλη4650 aGRbNATIONAL GALLERYc20240315gAACR2 aINSTbLIBRARYe20240315f10000104h190 ΣΙΝp036000041031q036000041031uBKy44 d/WEBOPAC/COVERS/ b0030330 cΑΓΟΡΑz2024