Ο ελληνικός υπερρεαλισμός και η κατασκευή της παράδοσης : "εκατό χρόνια πέρασαν και ένα καράβι" / Μιχάλης Χρυσανθόπουλος

Ο Ανδρέας Εμπειρίκος, ο Νικόλας Κάλας και ο Νίκος Εγγονόπουλος, οί τρεις Έλληνες υπερρεαλιστές της περιόδου 1930-1945, σε διάλογο με το μαρξισμό και την ψυχανάλυση... Πλήρης περιγραφή

Συγγραφείς: Χρυσανθόπουλος Μιχάλης 1952-
Κατηγορία Υλικού: Βιβλίο
Γλώσσα: Greek
Έκδοση: Αθήνα : Άγρα, 2012
Θέματα:
Ετικέτες: Προσθήκη ετικέτας
Δεν υπάρχουν, Καταχωρήστε ετικέτα πρώτοι!
Εξώφυλλο
Saved in:
Πίνακας περιεχομένων:
  • Εισαγωγή.
  • Μέρος Α': Ο ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ: ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙ ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ, ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ Προέλευση και δυναμική του υπερρεαλισμου: Αποτίμηση από έναν συγχρονό του.
  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ: Οι βασικές έννοιες και πρακτικές του υπερρεαλιστικου εγχειρήματος. - 1. Η πρακτική της αυτόματης γραφής. - 2. Το όνειρο ως υπερρεαλιστική πρακτική.
  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ: Ο στόχος του υπερρεαλιστικου εγχειρήματος: Η κατασκευή της παράδοσης.
  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ: Ο υπερρεαλισμός και στην Ελλάδα: Προϋποθέσεις, γεγονότα, τοποθετήσεις: 1. Μαρξισμός και ψυχανάλυση. - 2. Η ιδιότητα του υπερρεαλιστή. - 3. Η κριτική στον γλωσσικό θετικισμό. - 4. Οι στόχοι και τα κυριότερα συμβάντα.
  • ΜΕΡΟΣ Β': Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟ: ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ: Ανδρέας Εμπειρίκος: Η αυτόματη γραφή και η ποιητική της επιθυμίας: 1. Αυτόματη γραφή και μεταφορικότητα. - 1.1. "Υψικάμινος": Ένα μανιφέστο για την αυτόματη γραφή. - 1.2. Η μεταφορική λειτουργία της συλλογής "Υψικάμινος". - 1.3. Η κριτική και η "Υψικάμινος". - 2. Η ποιητική της επιθυμίας. - 2.1. Η "Ενδοχώρα" της επιθυμίας. - 2.2. Η "Προσωπική μυθολογία" της επιθυμίας.
  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ: Η κριτική συμβολή του Ν. Κάλας στην κατασκευή της λογοτεχνικής παράδοσης: 1. Προετοιμάζοντας το έδαφος: 1. Προετοιμάζοντας το έδαφος. - 2. Από το μαρξισμό στην ψυχαναλυτική κριτική. - 3. Παράδοση και πρωτοπορία. - 3.1. Κατά του ρεαλισμου. - 3.2. Ο ρόλος της ποίησης του Καβάφη στην κατασκευή της λογοτεχνικής παράδοσης. - 3.3. Ο ρόλος της κριτικής στον Παλαμά στην κατασκευή της λογοτεχνικής παράδοσης.
  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ: Εμπειρίκος και Κάλας: Από το "ανέφικτο" περιοδικό στην αποσιώπηση: 1. Οι κοινές δραστηριότητες των υπερρεαλιστών: Το "ανέφικτο" περιοδικό. - 2. Ο "διάλογος" που αποσιωπήθηκε: Ο Ν. Κάλας για τις προϋποθέσεις της ποίησης. - 3. Ο "διάλογος" που αποσιωπήθηκε: Ο Κ. Τσάτσος για τις προϋποθέσεις της ποίησης. - 4. Η παρέμβαση Σεφέρη και η οριστική αποσιώπηση. - 5. Ο T.S. Eliot για την παράδοση: Η διεκδίκηση του Κάλας και του Σεφέρη.
  • ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ: Ο αναστοχασμός του Νίκου Εγγονόπουλου και η κατασκευή της παράδοσης: 1. Η διάδραση γραφής και ζωγραφικής: "Ζωγραφική ποίησις";. - 2. Οι ελιγμοί της "ιστορίας": Ο ρόλος του Καβάφη στην κατασκευή του Εγγονόπουλου.
  • ΜΕΡΟΣ Γ': Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΣΤΟΥΣ ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΤΕΣ: ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ: Έξοδος: Στην Αμερική: 1. Πραγματικότητα και λογοτεχνικά ταξίδια προς τον νέο κόσμο. - 2. Ν. Κάλας: Από τον υπερρεαλισμό στον ιστορισμό. - 3. Ν. Εγγονόπουλος: Από τη "ζωγραφική ποίηση" στον ζωγραφικό τρόπο στη λογοτεχνία. - 4. Α. Εμπειρίκος: Από το "μανιφέστο της αυτόματης γραφής" και την "ποιητική της επιθυμίας" στη "μεταψυχαναλυτική ουτοπία".
  • Επίλογος.
  • Βιβλιογραφία.
  • Ευρετήριο.

Πρόσθετες Πληροφορίες